Naprawa blacharska

Większość prac metalowych w karoserii jest wykonywana przy użyciu stosunkowo prostych i tradycyjnych narzędzi, takich jak młotki do karoserii i wózki. Dodaj kilka naprawdę prostych, ale sprytnych narzędzi, które przyspieszają pracę i zwiększają możliwości, a otrzymasz podstawę do realizacji większości projektów w tej dziedzinie.

Poza tym istnieje kilka drogich, specjalistycznych narzędzi i maszyn, które znacznie zwiększają szybkość pracy z blachą i dodają możliwości, które wykraczają poza to, co jest możliwe przy użyciu prostych narzędzi. Na przykład użycie drogich urządzeń napinających do wyciągania i prostowania dużych paneli, takich jak boki pojazdów, może dawać rezultaty, które są albo niemożliwe, albo zbyt czasochłonne, jeśli spróbujesz je osiągnąć za pomocą prostych narzędzi.

Chociaż istnieją granice tego, co można zrobić za pomocą prostych narzędzi, o których wspomniałem, granice te często przekraczają to, co zakłada wielu metalowców. Trudno opisać te ograniczenia w konkretnych terminach, ponieważ różnią się one w zależności od indywidualnych umiejętności i predyspozycji, ale sprawdzę to: Generalnie, jeśli musisz zrobić coś takiego jak kompletny błotnik lub większość z nich na lata 30. samochód lub część przednia do AC lub Forda Cobry, tę pracę najlepiej pozostawić osobom o zaawansowanych umiejętnościach i sprzęcie. Jeśli jednak musisz uformować jedną stronę maski dla tego samochodu z lat 30., powinno to być możliwe przy użyciu dość podstawowych narzędzi i urządzeń. Ogólnie rzecz biorąc, pamiętaj, że istnieją ograniczenia dotyczące tego, co można zrobić bez wysoce zaawansowanych umiejętności i sprzętu, ale te ograniczenia są dość daleko w skali projektów, z którymi zwykle spotykają się ludzie pracujący z metalem samochodowym. Zanim usiądziesz za jakąś drogą maszyną do obróbki metalu do konkretnego zadania lub zadania, zastanów się, czy można to zrobić w sposób akceptowalny za pomocą narzędzi, które już posiadasz lub do których masz dostęp.

naprawa blacharska

Stosowanie plastyczności/elastyczności, utwardzanie przez zgniot i wyżarzanie

Plastyczność jest cechą blachy, która umożliwia jej odkształcanie bez pękania. Ta cecha pojawia się, gdy zmienia się jej kształt. Jeśli plastyczność metalu jest ćwiczona pod napięciem, na przykład poprzez tłoczenie go w panel, zostanie on rozciągnięty. To normalne. Jeśli jednak metal ulegnie deformacji w wyniku zderzenia lub zostanie rozciągnięty poza granicę plastyczności w trakcie jego wytwarzania, należy temu przeciwdziałać. Oznacza to, że metal musi się skurczyć. Odbywa się to poprzez spęczenie go, dosłownie zagęszczając go w siebie, tak aby część jego bocznego wymiaru można było wymienić na zwiększoną grubość.

Prawdą jest również coś przeciwnego. Jeśli metal zostanie skurczony w wyniku zderzenia lub podczas produkcji, poprzez odkształcenie podczas ściskania, następuje spęczenie. Sprowadza się to do kurczenia się. Obszary dotknięte tego rodzaju kurczeniem muszą zostać rozciągnięte do punktu, w którym będą mogły przybrać właściwe kształty.

Elastyczność to zdolność metalu do zginania się do pewnego punktu, a następnie powrotu do pierwotnego kształtu, po prostu uwalniając go od sił, które go wygięły lub które utrzymują go w zmienionym kształcie. Ta zdolność metalu do zapamiętywania swojej ostatniej stabilnej konfiguracji jest ważnym sprzymierzeńcem dla każdego, kto pracuje z blachą. Często nazywa się to pamięcią.

Utwardzanie przez zgniot jest cechą metalu, która powoduje, że staje się on coraz trudniejszy do odkształcenia w tych obszarach, w których jego granica sprężystości jest przekroczona wraz ze zmianą kształtu.

Zastosowanie zasad plastyczności, elastyczności i umocnienia przez zgniot ma kluczowe znaczenie w każdej, z wyjątkiem najprostszej pracy z metalem karoserii. Każdy z tych czynników stałby się przeszkodą nie do pokonania, gdyby nie można było mu stosunkowo łatwo przeciwdziałać, na szczęście może być.

Rozciąganie jest najczęstszym problemem w pracy nad karoserią. Naprawienie tego wymaga obkurczenia metalu w dotkniętym obszarze. Można to zrobić na różne sposoby. Tradycyjna metoda polega na podgrzaniu do czerwoności niewielkiego obszaru rozciągniętego metalu, powierzchni mniej więcej między bilonem a niklem, za pomocą palnika oksyacetylenowego. Jest podgrzewany, aż połączenie jego rozszerzania i ograniczenia przez nieogrzewany i nieustępliwy metal, który go otacza, powoduje jego wybrzuszenie. Wybrzuszony obszar jest następnie szybko dobijany młotkiem do ciała, podczas gdy jest on podtrzymywany przez wózek, który jest trzymany za niewybrzuszonym metalem otaczającym nagrzane miejsce. Wybrzuszone miejsce jest uderzane młotkiem do poziomu panelu, ale nie dalej, ponieważ spowodowałoby to uderzenie metalu bezpośrednio o wózek, co spowodowałoby jego ponowne rozciągnięcie. W tradycyjnej metodzie obkurczania pochodnią można nałożyć wilgotną gąbkę na miejsce skurczu, aby je schłodzić. To zatrzymuje kurczenie się i kontroluje wynik operacji. Podczas korzystania z tej techniki zmniejszania często stosuje się wzór, który grupuje pięć punktów (cztery z nich wokół jednego pośrodku).

Ta metoda wymaga trochę praktyki, ale działa dobrze. Inne metody obkurczania obejmują ząbkowane tarcze obrotowe montowane w szlifierkach do korpusów lub szlifierkach. Ząbki dysku uderzają i nagrzewają metal w wysokich miejscach. Te połączone działania, nagrzewanie i uderzenie, mają tendencję do denerwowania i kurczenia tych wysokich miejsc – ale niekoniecznie rozciągniętych miejsc. Istnieje również wiele przystawek obkurczających do zgrzewarek MIG i oporowych (punktowych), które pracują z różną skutecznością obkurczania metalu. W przypadku łagodnego obkurczania istnieją młotki i wózki, które są wzorzyste lub faktycznie poruszają częściami ich powierzchni, aby ściągać metal w momencie uderzenia i zdenerwować go.

Najtrudniejszą rzeczą w kurczeniu się jest wiedzieć, gdzie się kurczyć i jak bardzo się kurczyć. Niestety, coś, co nazywa się fałszywym rozciąganiem, utrudnia tę trudność. Zasadniczo miejsce, w którym widać wybrzuszenie lub falę w metalu, może nie być punktem początkowym widocznego rozciągnięcia. To, co wydaje się być rozciągniętym obszarem w panelu, może być ustawione przez rzeczywiste rozciągnięcie, które jest oddalone o wiele cali od widocznej deformacji. Twoje doświadczenie pomoże ci nauczyć się radzić sobie z tym problemem. Na razie miej świadomość, że istnieje. W obróbce metalu skurczony lub spęczony metal prawdopodobnie nie jest tak powszechny jak metal rozciągany, ale może powodować podobne spustoszenie w postaci panelu. Skurczony metal jest często wynikiem spęczania obszaru (obszarów) panelu podczas wygniatania z niego wgnieceń. Usuwanie tego rodzaju rozstrój jest odświeżająco proste, ponownie wiąże się z wymianą wymiaru bocznego na grubość. I znowu, wiedza o tym, gdzie rozciągnąć metal jest trudniejsza niż rozciąganie go, ponieważ rozciąganie metalu wymaga jedynie uczynienia go cieńszym, a tym samym szerszym w bok. Możesz to zrobić, uderzając młotkiem między młotkiem a wózkiem, młotkiem do strugania lub innym młotem mechanicznym.

Utwardzanie przez zgniot może postępować do tego stopnia, że ​​metal staje się tak twardy i odporny na dalsze ruchy, że raczej pęka, niż poddaje się próbom zmiany jego kształtu za pomocą narzędzi takich jak młotki. Kiedy tak się dzieje, rozwiązaniem jest wyżarzanie. Reformuje to jego krystaliczną strukturę, aby ponownie stał się miękki i urabialny. Odbywa się to za pomocą stalowych paneli, ogrzewając metal palnikiem tlenowo-acetylenowym do temperatury między 1550 a 1600 stopni F (od jasnoczerwonej do łososiowej czerwieni) i pozwalając mu ostygnąć powietrzem. Czasami, w zależności od metalu i sytuacji, może być korzystne nałożenie wilgotnej gąbki na wyżarzoną powierzchnię po jej znacznym ochłodzeniu, aby nieznacznie zwiększyć jej sztywność i nadać jej wytrzymałość konstrukcyjną.

Będziesz musiał poeksperymentować z wyżarzaniem, aby opanować, kiedy i jak go używać. Kiedy to zrobisz, przekonasz się, że wyżarzanie dołączy do kurczenia się i rozciągania jako jeden z twoich najlepszych sprzymierzeńców w obróbce metalu.

Skuteczne techniki wbijania

Młotki i wózki to podstawowe narzędzia obróbki blach. Młotki różnią się wielkością i konfiguracją. Obejmują one konfiguracje, które są płaskie, te, które są wysoko ukoronowane, i od kwadratowych twarzy do okrągłych twarzy. Istnieją również młotki do podnoszenia, przeznaczone do podnoszenia małych powierzchni metalu w bardzo małych krokach, oraz młotki specjalistyczne do uzyskiwania dostępu do trudno dostępnych miejsc lub do wykonywania specjalnych prac, takich jak skórowanie drzwi.

Młotki powinny mieć gładkie, czyste powierzchnie uderzeniowe, aby uniknąć blizn w tym, w co uderzą. Dobre młoty mają wyczucie i równowagę, dzięki czemu są naturalne i wygodne w huśtawce. Najlepiej machać ręką, od łokcia, z lekkim zgięciem lub rozwinięciem nadgarstka. Ruch o metal w większości procedur powinien być uderzeniem, które pozwala na odbicie, czasami z niewielkim poślizgiem. To nie jest jak wbijanie gwoździ.

Młotki powinny być trzymane nieco luźno, z giętkim nadgarstkiem za nimi, aby mogły się odbić. Powinieneś zwrócić uwagę na to odbicie, ponieważ zawiera informacje o tym, co dzieje się z metalem, w który uderzasz. Dźwięk, który wydaje młotek, przekazuje również informacje o tym, jak jego uderzenia robią z metalem. Większość początkujących i kilku profesjonalistów ma tendencję do zbyt mocnego uderzania młotkami, oczekując jednego lub kilku mistrzowskich ciosów, które poruszą metal. W większości sytuacji zdecydowanie lepiej jest użyć kilku lżejszych ciosów. Dobrzy metalowcy rozwijają charakterystyczne rytmy i barwy przy uderzeniach młotków.

Niektóre prace najlepiej wykonywać przy użyciu specjalistycznych młotków, takich jak te z główkami z gumy, skóry surowej lub tworzywa sztucznego. Wybór odpowiedniego młotka do zadania wymaga zarówno doświadczenia, jak i osobistych preferencji.

Wózki są używane do podtrzymywania metalu, który jest młotkowany. W niektórych przypadkach, na przykład w sytuacjach ciasnego dostępu do tylnych błotników, są one również używane jako młotki. Większość wózków jest wykonana z żeliwa i prezentuje kilka różnych i użytecznych konturów powierzchni roboczych. Podczas uderzania młotkiem w metal, który jest podtrzymywany przez wózek, istnieje niezwykle ważna różnica między technikami na wózku i poza nim. Praca na wózku oznacza, że ​​wózek bezpośrednio podtrzymuje wbijany metal i jest umieszczony dokładnie pod wbijanym obszarem i styka się z nim. Oznacza to, że uderzasz w metal między młotkiem a wózkiem. Nieuniknionym rezultatem jest rozciągnięcie tego metalu. Czasami może to być twój obiekt lub jego część, ale czasami powoduje to niepożądany efekt rozciągania.

Młotkowanie poza wózkiem jest znacznie częstsze i zwykle bardziej przydatne. W tej technice wózek nie jest trzymany bezpośrednio pod młotkowanym metalem, ale jest od niego odsunięty. Przykładem może być trzymanie wózka pod jedną lub drugą stroną wbijanego młotkiem grzbietu. Rezultatem jest wyrównanie kalenicy z panelem. Może wystąpić niepożądane spęczenie metalu, który jest wbijany w ten sposób, ale można to później łatwo naprawić.

Hammering off-dolly dobrze wykorzystuje odbijanie się wózka po uderzeniu w metal uderzany w niego młotkiem. Po uderzeniu młotkiem wózek odbija się od metalu i wypycha go w kierunku siły uderzenia. Aby to zadziałało, wózek musi być dociśnięty do tyłu młotka. Łatwo sobie wyobrazić, że prowadzenie konfiguracji takiej jak kalenica w jej środku, trzymając wózek na przemian, pod każdą stroną kalenicy, ma tendencję do wyrównywania panelu i usuwania kalenicy. Gdy grzbiet opada, metal, który go otacza, jest utrzymywany na poziomie dzięki odbiciu wózka. Różne wózki specjalne są dostępne w wielu różnych kształtach, aw niektórych przypadkach są pokryte stosunkowo miękkimi materiałami, takimi jak guma, aby nadać im sprężystość lub tłumienie.

Worki śrutu i piasku są bardzo przydatne do młotkowego formowania trójwymiarowych kształtów. Worki te mogą być wypełnione śrutem stalowym lub ołowianym, a także piaskiem lub innymi materiałami. Są one używane do tworzenia kopii zapasowych metalu w sposób nieco plastyczny. Kiedy uderzasz metalem w worek śrutowy, wysuwa się. Zapewnia to stosunkowo płynne formowanie i kontrolowane rozciąganie w tej samej operacji. Kształtowane plastikowe młotki, stosowane z podkładem worek śrutowy, są szczególnie skuteczną kombinacją do ręcznego formowania.

Każdy praktykujący autokar ma swoją ulubioną powierzchnię nośną do kucia metalu. Mogą to być kowadła, bloki z różnych gatunków drewna, a nawet tworzywa sztuczne. Jedną z moich ulubionych powierzchni zapasowych jest od jednej do trzech grubości (warstw) ciężkiej tektury falistej.

Zginanie, spoinowanie i podważanie

Najszybszym sposobem na przemieszczanie dużej ilości blachy na dużym obszarze są urządzenia, które ją wyginają i wyginają. Gięcie i żłobienie mają większe znaczenie w produkcji niż w naprawie. Podważanie, inna forma gięcia mechanicznego, jest stosowana głównie w pracach naprawczych. Podstawą urządzeń do gięcia blach są hamulce i rolki ślizgowe. Hamulce służą do wykonywania gięć w linii prostej, w arkuszach, pod bardzo precyzyjnymi kątami. Mogą być również używane do zaokrąglania płaskiego materiału poprzez nakładanie na niego licznych, kolejnych, małych zagięć. Hamulce palcowe lub hamulce skrzynkowe i tarczowe są przydatne do wykonywania zakrętów w lokalnych obszarach, ze stojącym metalem po jednej lub obu stronach tych zakrętów. Rolki poślizgowe są używane do nadawania trwałej krzywizny w jednej płaszczyźnie materiałom panelowym. Wałki kulkowe to specjalistyczne narzędzia, które są zdolne do walcowania płytkich kulek lub innych kształtów na płaską lub lekko zakrzywioną blachę. Wytrychy i podważacze są używane lokalnie do przenoszenia metalu, szczególnie w miejscach o słabym dostępie, gdzie młoty i wózki nie mogą do niego dotrzeć. Wszystkie narzędzia używane do gięcia, frezowania i podważania reprezentują bezudarowe metody przesuwania i modyfikowania metalu.

Formowanie mocy

W końcu ktoś zdał sobie sprawę, że uderzenie metalu młotkiem w wózek może być zmechanizowane, co znacznie zwiększa siłę i częstotliwość jego użycia. Ta świadomość doprowadziła do powstania dość brutalnych urządzeń do formowania metalu. Najbardziej znaną z wczesnych wersji były młoty mechaniczne Pettingell i Yoder. Były to ogromne, hałaśliwe urządzenia, które wykorzystywały szeroką gamę matryc do kształtowania/rozciągania, aby znacznie przyspieszyć proces niestandardowego formowania metalu.

Z biegiem lat młoty mechaniczne ewoluowały w znacznie bardziej kompaktowe, ciche i wydajne maszyny. Najważniejszym w nowoczesnym uprawie takich urządzeń jest Pullmax, maszyna szeroko stosowana w prototypowych i zaawansowanych warsztatach zajmujących się renowacją metali.

W przeciwieństwie do najwcześniejszych młotów mechanicznych, nowoczesne maszyny, takie jak Pullmax, są równie często używane z matrycami do kurczliwości Eckold i matrycami do kurczliwości/kształtowania Steck. Są to głowice ogólnego przeznaczenia, które mogą formować i/lub kurczyć metal bardzo lokalnie i bezproblemowo. Są stosunkowo ciche i łatwe w użyciu. Trudną częścią propozycji jest wiedzieć, kiedy, gdzie, na jak długo i przy jakich ustawieniach ciśnienia ich używać. Zanim dodasz Pullmax lub inny młot mechaniczny do swojej listy życzeń, powinieneś wiedzieć, że są to bardzo drogie maszyny, które są używane w zawodzie profesjonalnym, a nie amatorskim.

Ciągłe podejścia do poruszania się metalu

Do tej pory większość naszej uwagi była skierowana na uderzanie metalu młotkiem lub używanie wózka do uderzania lub odbijania go. Są też chwile, kiedy pożądane jest ciągnięcie metalu. Takie sytuacje zdarzają się czasami podczas prac naprawczych. W najbardziej skomplikowanych procesach płyty ciągnące są lutowane, lutowane lub przyspawane do obszarów, które wymagają dużej siły ciągnącej, aby przywrócić je do położenia zbliżonego do pierwotnego. Następnie do wyciągania ich przez płyty wykorzystywana jest siła mechaniczna lub hydrauliczna. Są to bardzo ciężkie prace naprawcze, które wymagają znacznego sprzętu.

Ciągnięcie na mniejszą skalę jest powszechnie wykonywane w celu usunięcia wgnieceń, gdzie większość przemieszczonego metalu jest zablokowana w położeniu przez bardzo mały obszar metalu, a problemy z dostępem uniemożliwiają użycie narzędzi udarowych do wypchnięcia tego małego obszaru. Przyssawki uruchamiane ręcznie i mechanicznie mogą być używane do bardzo lekkiego ciągnięcia. Niektóre sklepy stosują barbarzyńską praktykę używania młotka ślizgowego do pchania lub przebijania (lub wystrzeliwania) utwardzonej śruby przez obszar panelu, który ma zostać pociągnięty. Następnie śrubę wkręca się w metal, obracając ją, a młotek ślizgowy porusza się w przeciwnym kierunku, aby wyciągnąć metal za pomocą śruby. Unikaj tego surowego podejścia.

Bardziej wyrafinowaną wersją tej praktyki jest użycie zgrzewarki kołków do przyspawania kołka stalowego do zagłębionego obszaru panelu, a następnie użycie młotka ślizgowego ze specjalnym zaciskiem, który przytrzymuje łeb kołka, aby wyciągnąć metal . Po zakończeniu tej operacji kołek może znajdować się na poziomie gruntu do panelu.

Operacje wygładzania, rozciągania, obkurczania i formowania

Dwie z najprostszych maszyn do obróbki metalu, koło angielskie i młot strugarski, są niezwykle przydatne do podstawowych prac obróbkowych. Są one dostępne zarówno w stosunkowo niedrogich, jak i wysokiej klasy wersjach.

Koła angielskie były jednymi z najwcześniejszych zastosowań maszyn do obróbki plastycznej metali. Chociaż urządzenia te są napędzane jedynie ludzkimi mięśniami, wiedzą i wyobraźnią, prawie zawsze są one większymi przedmiotami, niż można trzymać w ręku, i są niezwykle przydatne do rozciągania, formowania i wygładzania metalu do produkcji.

Podstawowym urządzeniem jest jednostka w kształcie C-clamp z dwoma przeciwległymi kołami, które można stopniowo napinać względem siebie. Koła zazwyczaj różnią się średnicą, a napięcie między nimi jest regulowane. Górne koło jest generalnie płaskie i znacznie większe niż dolne. Dolne koło ma zwykle różne stopnie krzywizny bocznej i prawie zawsze jest dostępne w różnych konturach.

Zasada koła angielskiego polega na tym, że gdy metal jest wciskany i ciągnięty między napięte koła, ciśnienie rozciąga się i formuje. Krzywizna, a tym samym obszar powierzchni styku i wynikający z tego nacisk ukształtowanego koła, pomaga określić kontur, który jest obrabiany w metalu toczonym. Przesuwając metal przez koła pod różnymi kątami, można uformować prawie każdy zakrzywiony lub wklęsły kształt. Potrzeba sporo praktyki, aby wiedzieć, gdzie, z jakimi kombinacjami kół, z jakimi ciśnieniami i do ilu uderzeń należy użyć koła angielskiego. Kiedy zaczynasz się uczyć, jak określać i łączyć te zmienne, zdumiewające jest, co możesz osiągnąć za pomocą tego prostego urządzenia. Kołowanie jest często wykonywane po pewnego rodzaju procedurze uderzeniowej, takiej jak wbijanie metalu w torbę śrutową, która została użyta w celu zgrubienia w nim kształtu. W takich przypadkach obracanie może precyzyjnie dostroić format metalu i wygładzić wyniki uderzeń użytych do jego uformowania, zanim zostanie on obrócony.

W przeciwieństwie do urządzeń do młotów mechanicznych wspomnianych wcześniej w tym rozdziale, angielskie koła różnią się od niedrogich do bardzo drogich. Nawet jeśli używasz go tylko okazjonalnie, nadal możesz uzasadnić zakup tańszej wersji tego bardzo wszechstronnego i przydatnego narzędzia. W przypadku poważnych prac, większe i bardziej stabilne koła angielskie sprawdzają się znacznie lepiej niż te tanie.

Młoty gładzące to stosunkowo niedrogie młoty pneumatyczne, które po raz pierwszy pojawiły się na scenie jako urządzenia przeznaczone do usuwania wgnieceń z błotników i wierzchołków wieżyczek niektórych samochodów, które pojawiły się w połowie lat 30. XX wieku. Są to zasadniczo ramy w kształcie zacisku C, które utrzymują dwie przeciwległe powierzchnie robocze: małe kowadełko i młotek formujący. Młot jest eksploatowany jako pneumatyczne urządzenie udarowe o dużej szybkości cyklu. Mówiąc prościej, metal wbity między członki młota wygładzającego często się uderza. Siłę tego uderzenia można regulować, zmieniając ciśnienie powietrza dostarczanego do urządzenia, długość skoku młotka lub jedno i drugie.

Jako narzędzia do karoserii, oryginalne młotki do strugania były dość słabe, ponieważ mocno rozciągały metal. Jednak jakiś geniusz zorientował się, że jeśli zamontujesz młot strugarski na stojaku i zapewnisz sterowanie nożne do doprowadzania powietrza, masz urządzenie, które jest w stanie bardzo szybko rozciągać i formować metal. Współczesne młoty do strugania różnią się od bardzo niedrogich narzędzi, które wykorzystują tłumione pistolety suwakowe do wbijania młotów, do bardzo precyzyjnych i nieco drogich narzędzi, które są łatwiejsze do kontrolowania i dość przewidywalne. Znowu, gdzieś na tym kontinuum, może być planowanie