Jak pomalować samochód

Nauka malowania samochodu w garażu i malowania ściany w domu to nie to samo. Jedna praca wymaga kilku wałków malarskich i puszki farby, podczas gdy druga obejmuje litanię produktów, lakierów bezbarwnych, podkładów i opryskiwaczy. Dlatego profesjonalne malowanie samochodów może być tak drogie.

Proces jest złożony i wymaga pewnych umiejętności, ale to nie znaczy, że nie możesz nauczyć się malować samochodu i nadać swojemu samochodowi nowego wyglądu. Oto jak samodzielnie pomalować samochód.

lakierowanie samochodu - poradnik

Jak pomalować samochód, krok pierwszy – znajdź trochę czasu i zaopatrz się w zapasy

Zarezerwować czas na ten projekt. Malowanie może zająć od kilku dni do kilku weekendów, więc znalezienie szopy lub garażu – lub czegoś osłoniętego przed żywiołami – jest ważne. Po zabezpieczeniu miejsca malowania i zarezerwowaniu czasu na wykonanie pracy, możesz zebrać swoje materiały.

Ale będziesz potrzebować czegoś więcej niż tylko farby. Niezbędne narzędzia to mokry i suchy papier ścierny o ziarnistości 1200 i 2000, szlifierka elektryczna, taśma maskująca, sprężarka powietrza lub pistolet natryskowy, gazety do maskowania, maski na twarz, okulary ochronne i rozcieńczalniki do farb. A jeśli możesz sobie pozwolić na odkurzacz, kup go. Nie jest to konieczne, ale pomoże oczyścić powietrze z zanieczyszczeń.

Jeśli chcesz dopasować oryginalny kolor swojego samochodu, znajdź kod koloru OEM znajdujący się na tabliczce zgodności samochodu. Lakiernia samochodowa również będzie w stanie ją dopasować.

Jak pomalować samochód, krok drugi – przygotowanie stanowiska

Kiedy już masz zapasy, powinieneś przejść do przygotowania swojego stanowiska pracy. Najpierw oczyść miejsce pracy. Jeśli pracujesz w szopie lub garażu, zamieć podłogę i upewnij się, że masz dużo miejsca do pracy. Przeszkody na drodze tylko utrudnią pracę.

Jeśli pracujesz na zewnątrz, spryskaj obszar wodą, aby uspokoić kurz, i nie maluj pod drzewem – ani niczego innego, jeśli o to chodzi. Zanieczyszczenia mogą spaść na mokrą farbę i zniszczyć wykończenie. Następnie umyj samochód, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia powierzchni, takie jak brud, tłuszcz i brud drogowy.

Zanim zaczniesz szlifować i nakładać podkład, zdecyduj, co chcesz pomalować. Chcesz pomalować komorę silnika, bagażnik lub wewnętrzne progi? Malowanie ich może zwiększyć czas i złożoność projektu, zwłaszcza jeśli zamierzasz pomalować komorę silnika, co może wymagać pewnej wiedzy mechanicznej, aby usunąć silnik i inne akcesoria. Jeśli chcesz poprawić wygląd zewnętrzny, zamaskuj obszary, których nie chcesz malować.

Jak pomalować samochód, krok trzeci – szlifowanie

Mając czyste miejsce pracy i półkę pełną produktów do malowania, jesteś teraz gotowy do pracy. Zaczniesz od szlifowania okrężnymi ruchami, usuwając lakier bezbarwny, warstwę wierzchnią i warstwę bazową. Można to zrobić za pomocą szlifierki, ale będziesz musiał ręcznie szlifować rogi i szczeliny.

Aby uzyskać najlepsze wykończenie, przeszlifuj cały samochód z powrotem do gołego metalu, nadając nowej warstwie podkładowej idealnie gładką powierzchnię, do której będzie przylegać. Jeśli pracujesz pod presją czasu, wyszlifuj powierzchnię tak, aby była jak najgładsza i jak najbardziej równa.

Gdy samochód zostanie rozebrany do pożądanej powierzchni, wytrzyj z zewnątrz czystą szmatką i rozcieńczalnikiem do farb. Pomoże to usunąć kurz, a następnie poczekaj, aż wszelkie pozostałości z rozcieńczalnika wyparują, zanim przejdziesz dalej.

lakierowanie samochodu - poradnik

Jak pomalować samochód, krok czwarty – nakładanie podkładu

Zamaskuj miejsca, których nie chcesz malować, a następnie wymieszaj podkład z rozcieńczalnikiem. Musisz przeczytać instrukcje dotyczące prawidłowego współczynnika.

Zanim zaczniesz malować, najlepiej poćwicz. Najlepszym sposobem na ćwiczenie jest zdobycie taniego używanego panelu samochodowego ze złomowiska lub kawałka stali. Trzymaj pistolet w odległości około 15cm od panelu i natryskuj ruchem zamiatającym z boku na bok. Będziesz chciał użyć spustu tylko podczas poruszania pistoletem natryskowym. Jeśli stale przytrzymasz spust, otrzymasz ciągły strumień farby. Spowoduje to, że w niektórych miejscach farba będzie gęstsza, co może spowodować jej spływanie.

Po opanowaniu techniki malowania możesz zacząć nakładać podkład na samochód. Będziesz chciał pracować od dachu w dół, nakładając cienką, równomierną warstwę. Zwykle potrzeba dwóch lub trzech warstw, aby pokryć powierzchnię. Nałożenie każdej warstwy na panel pojazdu zajmuje około 10 minut, a kolejne 20 minut do godziny na utwardzenie podkładu między warstwami.

Kiedy skończysz, podkład będzie miał pudrowe wykończenie, które musisz wygładzić papierem ściernym o ziarnistości 2000 na mokro i na sucho. Będziesz także chciał wyczyścić pistolet natryskowy, a następnie przetrzeć zagruntowaną i utwardzoną powierzchnię szmatką lekko zwilżoną rozcieńczalnikiem. Użycie zbyt dużej ilości rozcieńczalnika może spowodować usunięcie podkładu, więc bądź ostrożny.

lakierowanie samochodu - poradnik

Jak pomalować samochód, krok piąty – malowanie

Teraz jesteś gotowy do malowania. Wymieszać farbę z rozcieńczalnikami stosując zalecane proporcje w instrukcji malowania. Użyjesz tej samej techniki natryskiwania, której użyłeś do nałożenia podkładu na warstwę nawierzchniową. Podobnie jak w przypadku podkładu, nałożenie farby powinno zająć około 10 minut na panel i kolejne 20 minut do godziny, aby farba utwardziła się między aplikacjami.

Nałożyć od trzech do czterech warstw, stosując zalecany czas schnięcia podany na puszce z farbą. Przed nałożeniem ostatniej warstwy farby usuń wszelkie pozostałości proszku za pomocą mokrego i suchego papieru ściernego o ziarnistości 2000 i wytrzyj czystą szmatką. Powtórz poprzednie dwa kroki z lakierem bezbarwnym.

Zanim lakier wyschnie, usuń taśmę maskującą używaną do zamaskowania obszarów, na które nie chcesz nakładać farby, ale uważaj, aby nie przykleić taśmy lub papieru do mokrej farby. Następnie pozostaw lakier bezbarwny do utwardzenia przez zalecany czas. Po utwardzeniu lakieru bezbarwnego sprawdź ukończone zadanie pod kątem zacieków lub innych niedoskonałości. Jeśli znajdziesz jakiś, możesz przeszlifować dotknięty obszar papierem ściernym o ziarnistości 2000 na mokro i na sucho i ponownie spryskać. Wypoleruj farbę okrężnymi ruchami za pomocą bufora. Uważaj, aby nie przypalić farby, trzymając bufor w jednym miejscu zbyt długo.

Przy odrobinie praktyki i metodycznym sposobie myślenia nauczysz się malować samochód — i będziesz miał satysfakcję z robienia tego samemu, oszczędzając przy tym trochę pieniędzy.